IM BACK,FOLLOW SAYA,TINGGALKAN JEJAK ANDA DI CBOX SAYA,PASTI MONSTA JIEYHA AKAN FOLLOW KORANK.LOVE U ALL

lansingkan body shape di bulan puasa

Assalammualaikum......
 hye korank,hari ini macam mana??
tak lama lagi bulan puasa bulan julai nie...
Bagi sapa2 yg tak pose tu ,jangan nak pandai2 pulakk nak buat cuti pose yerrr,allah tahu kalau setiap insan tu tipu...


ok...bagi sapa2 wanita di luar sana tu nak lansing bulan puasa ni,jiijii nak bagi beberapa tip untuk korank..:)




                                              Sumber : Google
                                               nak lansing macam perenpuan ni???
                                                 jom baca tip di bawah nie...


1. Makan Mengikut Waktu
Untuk pengetahuan korang , pengambilan makanan semasa kita berpuasa tetap sama seperti waktu kita tidak berpuasa . Anda digalakkan mengagihkan pengambilan makanan dengan mengambil 2 sajian utama dan makanan ringan antasa waktu makan.Apa yang bezanya di sini ialah waktu pengambilannya. Contohnya kan , sepanjang bulan Ramadhan anda patut berbuka puasa dengan mengambil sajian ringan. Ini diikuti dengan makanan tengahari  , pada waktu malam dan mengambil snek sebelum tidur. Apabilah anda bangun sahur  , anda boleh ditafsirkan sebagai mengambil makan malam :) 


2. Elakkan makanan bergula
Jangan ambil makanan bergula yang tinggi kerana pada ketika ini tahap aktiviti fizikal menurun. Ini boleh menyebabkan kenaikan berat badan dan tahap glukosa darah . 

3. Berhenti makan sebelum tidur
Waktu makan yang pendek sering menyebabkan kita berasa kesuntukan masa untuk mengisi perut. Cubalah sedaya upaya anda untuk makan empatjam sebelun tidur. Sekiranya gagal berbuat demikian , pastikan anda hanya menikmati snek @ makanan yang agak ringan sebelum tidur :)

4. Kuantiti Makanan yang kecil
Amalkannya sewaktu berbuka dan terus mengerjakan sembahyang Maghrib. Selesai sembahyang Maghrib , barulah makan malam :)

5. Amalan bangun sahur
Bangun sahur mengelakkan kita berasa terlalu lapar pada waktu siang hari. Rasa lapar yang keterlaluan boleh mendorong kita makan malam dengan kuantiti yang banyak ketika berbuka.

6. Awasi cabaran musim raya
Amalan sepanjang bulan Ramadhan pasti akan menjadi sia-sia jika kita bersikap gelojoh pada Hari Raya. Andainya tidak mampu mengelakkan "godaan " rendang , ketupat & lain-lain makanan yang berkalori tinggi , makanlah tetapi hadkan pengambilannya :) hee~

0 000 orang nak tahu:

Post a Comment

Happy giler
Dont forget follow me and like my entry :)thank you for visit my blog..
 
Template By Ira Syahirah